maanantai 19. maaliskuuta 2012

Osuuskauppa avain degrowth-yhteiskuntaan?

HOK-Elannon vaalit pidetään toukokuun alussa. Vaaleissa valitaan asiakasomistajien edustajisto – mutta ymmärtävätkö S-etukortin haltijat mistä vaaleissa itse asiassa on kysymys?

Miten S eroaa K:sta? Nykyistä toimintaa katsoessa vastaus valitettavasti kuuluu: ei juuri mitenkään. Perusteiltaan S ja K ovat kuitenkin eri maailmoista. K eli Kesko on pörssiyhtiö, jonka tavoitteena on kerryttää omistajiensa omaisuutta. HOK-Elanto – pääkaupunkiseudun osa S-ryhmää – sen sijaan on osuuskauppa, jonka tavoitteena on palvella asiakasomistajiaan mahdollisimman hyvin.

Osuuskaupassa vaaleilla valittava edustajisto päättää, minkälainen toiminta hyödyttää asiakasomistajia eniten. Keskeisiä tavoitteita varmaankin ovat hyvät ja kohtuuhintaiset tuotteet ja palvelut sekä asiakkaiden elinympäristöstä huolehtiminen laajemmin.

Pörssiyhtiössä valta on omistajilla, jotka yleensä ovat aivan muita kuin asiakkaat. Pörssiyhtiö tekee voittoa asiakkaidensa kustannuksella ja jakaa rahat omistajille. Tietysti tässäkin tapauksessa palvelun on oltava sellaista, josta asiakas on valmis maksamaan. Pörssiyhtiön varsinainen tarkoitus eroaa kuitenkin selvästi osuusliiketoiminnasta.

HOK-Elanto on valitettavasti omaksunut viimeaikaiset käytännön toimintamallinsa pörssimaailmasta. Asiakkaille tarjotaan keskinkertaisia ketjupalveluja, jotka uhkaavat vireää kaupunkikulttuuria. S-ryhmä on identtisten S-kauppojen ja -ravintoloiden sekä ABC-huoltamoiden myötä yhtenäistänyt käytännössä koko Suomen. Lisäksi se laajentaa toimintojaan ripeästi Suomen rajojen ulkopuolelle, asiakasomistajien ulottumattomiin. Kun vielä hintataso on asiakkaalle pikemminkin korkea kuin kohtuullinen – voidaan sanoa, että asiakasomistajien etu ei ole juuri painanut päätöksenteossa.

Osuuskauppa voi silti olla tärkeä ja konkreettinen askel kasvu- ja kulutuskulttuurista kohtuutalouteen. Kasvutavoitetta osuuskaupassa ei olemuksellisesti tai lailla asetettuna ole. Asiakasomistajien ja edustajiston niin päättäessä HOK-Elanto ja S-ryhmä voivat kehittyä kulttuurista ja sosiaalista hyvinvointia tukevan ja luontoa mahdollisimman vähän kuormittavan kauppa- ja ravintolatoiminnan edelläkävijöiksi.

Degrowth.fi-blogin kirjoittajat Paavo Järvensivu ja Timo Järvensivu ovat ehdolla HOK-Elannon vaaleissa 2.-14. toukokuuta. He ovat poliittisesti sitoutumattomalla Kohtuullisen osuuskaupan puolesta -vaalilistalla. Tarkoituksena on herätellä yhteiskunnallista keskustelua osuuskaupasta ja tarjota todellisia vaihtoehtoja HOK-Elannon kehittämiseksi osuuskaupan periaatteiden mukaiseksi. Voit tukea muutosta jakamalla tietoa ja äänestämällä. Äänioikeutettuja ovat Uudellamaalla asuvat S-etukortin haltijat (rinnakkaiskortti ei riitä).

Lue lisää vaaliteemoista ja liity kannattajaksi:
www.facebook.com/KohtuullinenOsuuskauppa

4 kommenttia:

  1. Niin siinä sitten kävi - HOK-Elannon vaaleissa nimittäin.
    Järvensivujen veljekset jäivät paikkaa vaille. Meille HOK-Elannon jäsenille tämä on helpotus. Voimme jatkossakin luottaa siihen, että osuuskuntaamme hoidetaan kilpailukykyisesti ja kaupan kehitystrendit huomioiden. Osuuskauppa on nimenomaan meidän tavallisten ihmisten kauppa. Ns. vireä kaupunkikulttuuri on pienen eliitin harrastus, jonka kustannuksiin me tavalliset palkansaajat emme halua osallistua. Stockmann herkku ja Eiran pikkuputiikit hoitakoon tämän eliitin tarpeet. Edellä mainituissa myös konkretisoituu se hintataso, jonka me market-kaupan asiakkaat joutuisimme ruoasta maksamaan, jos tämä vireä kaupunkikulttuuri olisi ainoa tarjoilla oleva vaihtoehto.
    Lopuksi pieni täsmennys: Baltian ja Venäjän liiketoiminta on SOK-yhtymän harjoittamaa. HOK-Elannolla ei siinä ole muuta kuin SOK:n omistajan rooli parin kymmenen muun osuuskaupan joukossa. Tämä liiketoiminta ei myöskään ole HOK-Elannon jäseniltä pois, koska lähialueiden liiketoiminnan oletetaan tuovan positiivista kassavirtaa Suomeen ja SOK-yhtymän liiketoiminnan kehittämiseen.
    Myös suomalaiset S-ryhmän asiakasomistajat hyötyvät lähialueiden hotelli- ja ravintolatarjonnasta. Paikallista hyvinvointia edistää se, että SOK työnantajana tarjoaa sentään aivan eri luokan palkka- ja työehdot kuin paikallista vähittäiskauppaa pyörittävät puolalaiset ja venäläiset kapitalistit.

    VastaaPoista
  2. Noin 50 ääntä tosiaan jäi uupumaan edustajistopaikasta. 1700 jäsentä kuitenkin katsoi, että HOK-Elannon toimintaa on syytä kehittää lähemmäksi osuuskuntatoiminnan periaatteita.

    Anonyymi nosti yllä esiin tärkeän pointin: "vireä kaupunkikulttuuri" ei voi tarkoittaa vain pienen eliitin kalliita putiikkeja. Mielestämme sen ei tulisi myöskään tarkoittaa ylikansallisen suurteollisuuden säännöillä pelaavia, näennäisen tehokkuuden ja helppouden varaan rakennettuja monotonisia palveluita. Kaikessa on katsottava jäsenten etuja laajasti ja pitkäjänteisesti.

    Baltian ja Venäjän liiketoiminta on SOKin harjoittamaa, ja SOK on osuuskuntien omistama ja siten niiden ohjattavissa. Lyhyesti: mielestämme osuuskuntatoimintaan ei kuulu liiketoiminta, joka ei suoraan kosketa sen jäseniä.

    VastaaPoista
  3. 115.000 jäsentä oli puolestaan eri mieltä kanssanne.

    VastaaPoista
  4. Mielenkiintoista on että K-ketjun kauppiaat onnistuu tuomaan esille lähiruokaa ja tarjoamaan sesonkituotteet hyvällä alennuksella kun tarjontaa on.
    Siellä tuntuu palvelu. S-ketjun kauppoissa asiakas tuntee olevansa vain yksi massassa, eikä ole väliä mitä hän oikeasti kaipaisi valikoimaan. Sen lisäksi hintataso on varsinainen ryöstö verrattuna useimpiin K-kauppoihin ja jopa Stockaan.


    Jos tarkoittaa että pitää olla pörssiyhtiö jotta palvelu, tarjonta ja hinnat ovat kohdallaan niin sijoitan mieluummin osakkeisiin kuin asiakasomistajuuteen.

    Valitettavasti ihmisten kauppavalinta johtuu enemmin siitä missä he asuvat ja missä on lähin kauppa eikä siitä onko tämä se kauppa missä haluaisivat asioida. Omaksi iloksi olen vihdoin päässyt muuttamaan pois S-markettihelvetin läheisyydestä. Uskaltaisin väittää että huomattava osa asiakasomistajista ovat samanlaisia kuin minä, eivät välitä pätkääkään asiakasomistajuudesta ja kortti on hankittu vaan sen takia että lähin kauppa sattuu olemaan S-ketjun ja olisi suorastaan tyhmää olla hyödyntämättä alennuksia kun siellä kuitenkin tulee käytyä vaihtoehdon puutteen takia.

    Ihan mielenkiinnosta, mikä äänestysprosentti oikein oli keväällä?

    Linda

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.