tiistai 30. maaliskuuta 2010

Never Mind the Copenhagen

19. maaliskuuta 2010 järjestetty tapahtuma oli degrowth'n kannalta erittäin mielenkiintoinen. Sen taustalla oli Ilmastotalkoot, eli Demos Helsinki kumppaneineen. Lyhyt alustus suoraan ohjelmalehtisestä:

"Never Mind the Copenhagenissa lavalle nousee inspiroituneita ihmisiä, jotka tekevät vähähiilistä bisnestä ja, joilla on siitä painavaa sanottavaa. Nyt ei näperrellä eikä viilata päästövähennyksiä, vaan osoitetaan, että vähähiilisen yhteiskunnan rakentaminen on liiketoiminnan suurin mahdollisuus juuri nyt. Kööpenhaminan ilmastokokouksessa ei saatu sovittua päästövähennyksistä, joten tehkäämme maailmasta vähähiilinen liiketoiminnan johdolla."

Todellakin, seminaarissa kuultiin innostuneita puheenvuoroja siitä, kuinka ekologinen kriisi luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Ilmasto-ongelmat freimattiin loistavana mahdollisuutena talouskasvulle.

Onkohan tämä kuitenkaan järkevä suunta? Jos haluamme ratkaista luonnollisen ympäristön katastrofeja (ja vähentää kulutushysteriaa), tuskinpa siihen auttaa nykyisen "uusi teknologia - uusi tuote - muotoilu/brändäys - myynti - kulutus" -syklin vahvistaminen.

Tiedän, että Demosin parissa on paljon ajattelua, joka on ristiriidassa tämän syklin kanssa. Sitä vain on hurjan vaikea yhdistää yhteistyöhön yritysten kanssa, joita ohjaa kasvun ideologia. Yritykset voivat kyllä ostaa "ekosähköä" ja viilata yksittäisistä tuotteistaan hieman luontoa vähemmän kuormittavia, mutta harvoin ne suostuvat luopumaan myynnin kasvusta.

Iloisena poikkeuksena seminaarissa esiintyi Markku Jussila, jonka perustama kuinoma.fi tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden tavaroiden pienimuotoiseen, keskinäiseen vuokraamiseen. Hänen mukaansa palvelun menestymistä mitataan ostamatta jääneiden uusien tavaroiden määrällä.